Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67
ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ – AtHellas

ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ

Μεσολόγγι-Αιτωλικό-Οινιάδες

Χτισμένο σε χερσόνησο ανάμεσα στην ομώνυμη λιμνοθάλασσα και σ’ αυτήν της Κλείσοβας, στις εκβολές του Εύηνου και του Αχελώου, το Μεσολόγγι, με περίπου 13.000 κατοίκους, είναι η πρωτεύουσα του νομού.

Η επικρατέστερη εκδοχή αναφέρει ότι η το όνομα της πόλης προέρχεται από τον συνδυασμό των ιταλικών λέξεων mezzo και langhi (Mezzolanghi), πoυ σημαίνει «μέσον λιμνών» ή messo langhi (Messolanghi), δηλαδή «τόπος εν μέσω λιμνών». Αναφέρεται για πρώτη φορά στις γραπτές πηγές τον 16ο αι. Από το 1804 έως το 1820, η ιστορική πόλη βρισκόταν στην κυριαρχία του Αλή Πασά των Ιωαννίνων. Η σημαντικότερη σελίδα της ιστορίας της γράφτηκε με την ηρωική Έξοδο (10 Απριλίου 1826) των Μεσολογγιτών ύστερα από πολύμηνη πολιορκία από τους Τούρκους, γεγονός που σφράγισε τη νεότερη ελληνική ιστορία. Η πόλη παρέμεινε στην κυριαρχία των Τούρκων ως το 1829 κι έπειτα άρχισε η ανοικοδόμησή της. Το 1937 το Μεσολόγγι χαρακτηρίστηκε ως «Ιερά Πόλις».

Έχει σπουδαίο πνευματικό και ιστορικό παρελθόν. Από εδώ κατάγονταν οι λογοτέχνες Κωστής Παλαμάς, Μιλτιάδης Μαλακάσης και Αντώνης Τραυλαντώνης, αλλά και σημαντικές προσωπικότητες της πολιτικής ζωής, μεταξύ των οποίων οι πρωθυπουργοί Σπυρίδων και Χαρίλαος Τρικούπης, Δημήτρης και Ζηνόβιος Βάλβης και Επαμεινώνδας Δεληγιώργης. Σήμερα, το Μεσολόγγι αποτελεί ένα σημαντικό ιχθυοπαραγωγικό κέντρο. Η πόλη διαθέτει ενδιαφέροντα δείγματα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής. Απέχει 250 χλμ. BΔ από την Αθήνα και 510 χλμ. NΔ (μέσω Άμφισσας-Ναυπάκτου) από τη Θεσσαλονίκη. 

 

  • Η ιστορία της πόλης από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα

    Το Μεσολόγγι (επισήμως, Ιερή Πόλη Μεσολογγίου) είναι πρωτεύουσα του Νομού Αιτωλοακαρνανίας. Βρίσκεται στο Νότιο τμήμα του Νομού, μεταξύ των ποταμών Αχελώου και Ευήνου, σε απόσταση περίπου 35 χιλιομέτρων από το Αγρίνιο και 37 χιλιομέτρων από το Αντίρριο.

    Αποτελεί ιστορικό Δήμο καθώς στην πόλη έλαβαν χώρα μερικές απ’ τις πιο δραματικές στιγμές της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, οι δύο Πολιορκίες και η Έξοδος του Μεσολογγίου.

    Το Μεσολόγγι είναι γνωστό επίσης για τα αλιευτικά του προϊόντα, ιδιαίτερα το αυγοτάραχο, μιας και η παρακείμενη λιμνοθάλασσα είναι ιδανικό μέρος για ιχθυοκαλλιέργειες.

    Η λιμνοθάλασσα με τις γραφικές «πελάδες» της-τα μικρά ξύλινα σπιτάκια πάνω σε πασσάλους, μέσα στο νερό- προστατεύεται από την γνωστή συνθήκη RAMSAR και αποτελεί περιβαλλοντικό πάρκο και οικοσύστημα.

    Το όνομα Μεσολόγγι πρωτοαναφέρθηκε από έναν Βενετό, ο οποίος περιέγραφε την μάχη του Λεπάντο κοντά στη Ναύπακτο. Αρκετές ιστορικές πηγές αναφέρουν πως το όνομα Μεσολόγγι προέρχεται από την ένωση των δύο ιταλικών λέξεων, ΜΕΖΖΟ/MESSO και LAGHI το οποίο σημαίνει «ένα μέρος εν μέσω λιμνών» ή «ένα μέρος που περιβάλλεται από λίμνες». Μέχρι το 1700 η πόλη βρισκόταν υπό Βενετική κατοχή. Οι κάτοικοί του ήταν κυρίως ψαράδες.

    Στα βορειοδυτικά του Μεσολογγίου υπάρχουν τα ερείπια της Πλευρώνας («Ασφακοβούνι»), μίας πόλης η οποία αναφέρεται στα έργα του Ομήρου. Συμμετείχε στον Τρωϊκό πόλεμο και καταστράφηκε από τον Δημήτριο τον Αιτωλικό. Η νέα πόλη, η οποία χτίστηκε στα ερείπια της παλιάς, ήταν μία από τις πιο σημαντικές της Αιτωλίας και είχε 30 πύργους και 7 πύλες. Οι ανασκαφές στην Πλευρώνα έφεραν στο φώς τα τείχη, το θέατρο της πόλης, τάφους, ένα ρωμαϊκό υδραγωγείο και πολλά κτίσματα.

    Κατά τη διάρκεια της επανάστασης του 1770, ο στρατός της πόλης ηττήθηκε από τους Οθωμανούς. Το Μεσολόγγι επαναστάτησε ξανά στις 20 Μαΐου του 1821 και ήταν μία από τις κύριες Ελληνικές δυνάμεις στον απελευθερωτικό αγώνα. Οι κάτοικοι αντιστάθηκαν στις επιθέσεις της Οθωμανικής αυτοκρατορίας το 1822 και το 1823 (Δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου). Η τρίτη επίθεση ξεκίνησε στις 15 Απριλίου του 1825 από τον Κιουταχή, του οποίου ο στρατός αριθμούσε 30.000 άντρες και αργότερα ενισχύθηκε με άλλους 10.000 οι οποίοι καθοδηγούνταν από τον Ιμπραήμ. Μεταξύ του οθωμανικού στρατού υπήρχαν και 3.000 Μιρδίτες, δηλαδή Καθολικοί από τη Βόρεια Αλβανία (αναφερόμενοι στα σχετικά δημοτικά ως “Λατίνοι”) και 700 Ρώσοι Κοζάκοι του Ντον.

    Μετά από ένα χρόνο συνεχόμενων επιθέσεων και πείνας, οι κάτοικοι του Μεσολογγίου αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν έξοδο από την πόλη, την νύχτα της 10ης Απριλίου του 1826, η οποία έμεινε ονομαστή ως «Έξοδος του Μεσολογγίου».Εκείνη την περίοδο οι κάτοικοι της πόλης ήταν 10.500 από τους οποίους οι 3.500 ήταν οπλισμένοι. Λίγοι ήταν οι Μεσολογγίτες που επιβίωσαν κατά την Έξοδο. Εξαιτίας της ηρωικής στάσης των Μεσολογγιτών, η πόλη δέχθηκε την τιμή να της αποδοθεί ο τίτλος της Ιερής Πόλης, η οποία είναι μοναδική στην Ελλάδα.

    Ο γνωστός φιλέλληνας Άγγλος ποιητής Λόρδος Βύρων, ο οποίος υποστήριζε την ελληνική προσπάθεια για απελευθέρωση, πέθανε στην πόλη το 1824. Αναφορά στο πρόσωπό του υπάρχει σε ένα κενοτάφιο το οποίο περιέχει την καρδιά του.

  • Το Αιτωλικό, η νερένια πόλη, καλούμενη και μικρή Βενετία της Ελλάδας, είναι κωμόπολη της Αιτωλοακαρνανίας, (δέκα χιλιόμετρα βορειοδυτικά του Μεσολογγίου), και μαζί με τις κοινότητες Άγιος Ηλία, Σταμνάς, Φραγγουλέικων και Χρυσοβεργίου αποτελούσαν τον πρώην Δήμο Αιτωλικού . Η πόλη του Αιτωλικού είναι ανεπτυγμένη σ’ ένα μικρό νησάκι ριζωμένο στο νερό στο μέσον περίπου της λιμνοθάλασσας Αιτωλικού-Μεσολογγίου. Συνδέεται ανατολικά και δυτικά με την ξηρά με δύο πέτρινα τοξοτά γεφύρια αρχικού μήκους περίπου 300 μέτρων το καθένα.

    Ονομασία και Ιστορία

    Με την ονομασία  «Ανατολικό» είναι γνωστό πριν και κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821. Σε όλα τα δημόσια έγγραφα αναφέρεται «Ανατολικόν». Πρώτη μνεία της πόλης γίνεται από τον Ισπανοεβραίο περιηγητή Βενεμιάν τον εκ Τουδέλης, ο οποίος το επισκέφθηκε το 1153 μ.Χ. και το αναφέρει ως «Νατολικόν» πιθανότατα εκ παραφθοράς του Ανατολικόν, συνήθης παράλειψης-έκθλιψης του αρχικού «Α».
    Το όνομα «Ανατολικόν» εδόθη διότι ήταν το ανατολικότερο νησάκι των Εχινάδων ή επειδή ήταν ανατολικά του Αχελώου. Ο Α. Γόρδιος αναφέρει ότι πριν «η πολίχνη παραθαλασσία ούσα, ως έτσιν ιδείν εκ των φαινομένων αυτής ίχνων, ήτις εγχωρίως Έξω Χώρα καλείται, τα νυν επί λυπράς τινός και βραχείας νήσου κείται» από αυτό συμπέραναν ότι η ονομασία αυτή είναι διατήρηση ονόματος άλλης πόλης η οποία είχε την ονομασία λόγω της ανατολικής της θέσης, αντίκρυ δε αυτής υπήρχε άλλη η οποία ελέγετο «Δυτικόν» η οποία εγκαταλείφθηκε και ξεχάστηκε.

  • Ο πρωην Δήμος Οινιάδων βρίσκεται στα νοτιοδυτικά του νομού Αιτωλοακαρνανίας . Απλώνεται σε μια έκταση 277.899 στρεμμάτων και ο πληθυσμός του ανέρχεται στους 10.227 κατοίκους. Με την εφαρμογή του σχεδίου «Καποδίστριας» επαναπροσδιορίζεται και αποτελείται από έξι δημοτικά διαμερίσματα: του Νεοχωρίου που αποτελεί και την έδρα του δήμου, την Κατοχή, τη Γουριά, την Πεντάλοφο, το Λεσίνι και τη Μάστρου.

    Η ιστορική υπόσταση του Δήμου ανάγεται στην αρχαϊκή εποχή και ζωντανός μάρτυρας μιας τέτοιας θέσης είναι τα αρχαιόπρεπα κτίσματα της αρχαίας πόλης των Οινιαδών , όπως το αρχαίο θέατρο, οι αρχαίοι ναοί, τα τείχη και το νεώριο, το ναυπηγείο της πόλης που αποτέλεσε σημαντικό παράγοντα ανάπτυξης της τότε περιοχής. Εκτός των αρχαϊκών κατάλοιπων, ο Δήμος είναι «διάσπαρτος» από βυζαντινούς ναούς και εξωκλήσια που αποδεικνύουν την αδιάκοπη ιστορική του συνέχεια.

    Στην Κατοχή σώζεται ερειπωμένο μεσαιωνικό κτίσμα που είναι γνωστό ως «Κούλια της Κυρά – Βασιλικής». Η κατασκευή του πύργου της Κατοχής τοποθετείται στο β΄ μισό του 14ου αιώνα και κατοίκισε σε αυτόν τα έτη 1831 – 1834 η γνώστη Βασιλική Κίτσου, ευνοούμενη του Αλή Πασά.
    Ωστόσο, το στοιχείο εκείνο που κάνει τον πρώην Δήμο Οινιάδων και τον καθιστά μοναδικό είναι ο αξεπέραστος φυσικός του πλούτος. Ο ποταμός Αχελώος και ο υγροβιότοπος που σχηματίζει, η παραλία του Λούρου και το Δάσος του Φράξου είναι μόνο μερικά δείγματα του φυσικού κάλλους της περιοχής που αποτελούν διεθνώς αναγνωρισμένες, υπό προστασία ,περιοχές, καθώς αποτελούν ένα καταφύγιο της σπάνιας χλωρίδας και πανίδας της περιοχής.

    Από την άλλη πλευρά το ανθρώπινο δυναμικό της περιοχής καταπιάνεται κυρίως με τις αγροτικές καλλιέργειες, την κτηνοτροφία και την αλιεία.

Αξιοθέατα-Αρχαιολογικοί χώροι

  • Μοναδικό μνημείο του χώρου και ένα από τα επιβλητικότερα της αρχαιότητας λόγω της πολύ καλής διατήρησής τους αποτελούν οι νεώσοικοι ή τα νεώρια. Οι νεώσοικοι βρίσκονται στο ΝΔ. άκρο της οχύρωσης του λιμανιού, στην οποία δεσπόζουν ο «κοκκινόπυργος» και η λοξή τοξωτή πύλη, η αποκαλούμενη «αυλόπορτα», καθώς και τα ερείπια ενός δεύτερου επίσης μεγάλου σε μέγεθος και λοξού στην κάτοψη πύργου που την προστατεύει.

    Το θέατρο των Οινιαδών είναι κτισμένο κοντά στην Αγορά της αρχαίας πόλης σε θέση που προσφέρει εκπληκτική θέα προς τις γύρω πεδινές εκτάσεις. Από το κοίλο, το οποίο είναι λαξευμένο στον γκρίζο τοπικό ασβεστόλιθο της περιοχής, διατηρούνται σήμερα μόνο δεκαεννέα σειρές εδωλίων. Στη νοτιοδυτική του πλευρά υπήρχαν κτιστές σειρές εδωλίων, ορισμένα από τα οποία φέρουν απελευθερωτικές επιγραφές.

  • Στη θέση «Χίλια Σπίτια» κοντά στο σημερινό οικισμό Άγιος Θωμάς, μεταξύ Καλυδώνας και Πλευρώνας, εντοπίζονται τα ερείπια μιας ακόμη αρχαίας πόλης, τα οποία ταυτίζονται σύμφωνα με τους περισσότερους μελετητές με αυτά της Αλίκυρνας. Ο Πλίνιος αναφέρει ότι η πόλη βρισκόταν, όπως και η Πλευρώνα, προς την ενδοχώρα («in mediterraneo Pleuron, Halicyrna»), ενώ ο Στράβων την περιγράφει ως κώμη, η οποία απέχει τριάντα στάδια από την Καλυδώνα. Ωστόσο, δεν υπάρχει επιγραφική επιβεβαίωση για την ασφαλή ταύτισή της.

    Το τείχος της ακρόπολης, το οποίο ακολουθεί τη μορφολογία ενός χαμηλού λόφου στις νότιες υπώρειες της οροσειράς του Αρακύνθου (Ζυγός) σώζεται αποσπασματικά, ενώ στο εσωτερικό του είναι ορατά τα θεμέλια μεγάλου κτηρίου. Ξεχωριστό τείχος, το οποίο φαίνεται ότι εκτεινόταν μέχρι την πεδιάδα γύρω από τον λόφο της ακρόπολης, περιέβαλε τα οικοδομήματα της πόλης, ενώ ένας μνημειακής μορφής αποχετευτικός (;) αγωγός με επιμελημένα τοιχώματα, συμπληρώνει την εικόνα μας γι’ αυτήν. Η περίοπτη θέση της πόλης την καθιστά σημαντική, καθώς ήλεγχε, όπως η Καλυδώνα και η Πλευρώνα, τους χερσαίους και θαλάσσιους δρόμους που συνέδεαν τη Νότια Ελλάδα με τον Αμβρακικό κόλπο και την Ήπειρο.

  • Η αρχαία Πλευρώνα μνημονεύεται για πρώτη φορά από τον Όμηρο μαζί με άλλες τέσσερις αιτωλικές πόλεις, την Καλυδώνα, τη Χαλκίδα, την Ώλενο και την Πυλήνη, στον περίφημο κατάλογο των ελληνικών πλοίων που συμμετείχαν στην εκστρατεία κατά των Τρώων. Η θέση της ομηρικής (μυκηναϊκής) Πλευρώνας (Παλαιά Πλευρώνα) ταυτίζεται σύμφωνα με τους περισσότερους μελετητές με τα σωζόμενα ερείπια στους λόφους Γυφτόκαστρο ή Ασφακοβούνι και Πετροβούνι κοντά στο σημερινό οικισμό Νέων Υδραγωγείων του Δήμου Ι. Π. Μεσολογγίου.

    Στην ίδρυση της Νέας Πλευρώνας αναφέρεται ο γεωγράφος Στράβων, σύμφωνα με τον οποίο η πόλη κτίστηκε αμέσως μετά το 235/4 π.Χ. όταν ο Δημήτριος Β’ ο Μακεδών, ο αποκαλούμενος και Αιτωλικός, κατέστρεψε την Παλαιά Πλευρώνα. Σύμφωνα με τον Στράβωνα οι κάτοικοί της ίδρυσαν μια νέα πόλη, η θέση της οποίας ταυτίζεται με τα σωζόμενα σήμερα ερείπια στο λεγόμενο «Κάστρο της Κυρά-Ρήνης». Η Νέα Πλευρώνα βρίσκεται 5 χλμ. περίπου βορειοδυτικά της πόλης του Μεσολογγίου και καταλαμβάνει δύο λόφους στις νότιες υπώρειες της οροσειράς του Αρακύνθου (Ζυγός). Κτισμένη σε θέση φύσει οχυρή και στρατηγικής σημασίας ήλεγχε τόσο τον χερσαίο δρόμο που συνέδεε τη νότια Ελλάδα με την Ήπειρο όσο και το θαλάσσιο πέρασμα μεταξύ Ιονίων νήσων και Δυτικής Στερεάς. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες σε έκταση πόλεις της Αιτωλίας με εντυπωσιακή διατήρηση των τειχών της. Το ισχυρό τείχος της έχει συνολικό μήκος 2,360 μ. και περιλαμβάνει οκτώ ορατές πύλες, μία πυλίδα, τριάντα έξι πύργους και έντεκα κλίμακες ανόδου σε αυτούς και στον περίδρομο του τείχους.

  • Η αρχαία Καλυδώνα υπήρξε μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Αιτωλίας. Η ισχυρή οχύρωσή της, κλασικής – ελληνιστικής περιόδου, απλώνεται σε δύο γειτονικούς λόφους με την ονομασία «Κούρταγα» κοντά στο σημερινό Ευηνοχώρι.

    Σύμφωνα με τη μυθολογία ιδρυτής της θεωρείται ο Καλυδώνας, γιος του γενάρχη της Αιτωλίας Αιτωλού. Η πόλη έχει συνδεθεί με έναν από τους πιο γνωστούς μύθους της αρχαιότητας, αυτόν της Θήρας του Καλυδώνιου Κάπρου, τον οποίο κατάφερε να εξοντώσει ο Μελέαγρος, γιος του βασιλιά της Καλυδώνας Οινέα, με τη βοήθεια της Αταλάντης.

    Ελάχιστες είναι οι αρχαιολογικές μαρτυρίες που έχουμε στη διάθεσή μας για τη μυκηναϊκή εποχή, αν και η Καλυδώνα είναι μία από τις πέντε αιτωλικές πόλεις που συμμετείχαν στην Τρωική Εκστρατεία με σαράντα πλοία υπό τον βασιλιά Θόα, γιο του Ανδραίμονα, όπως μας περιγράφει ο Όμηρος στον περίφημο «Νηών Κατάλογο». Αξιόλογα ευρήματα από τάφους της Πρωτογεωμετρικής εποχής (10ος – 9ος αι. π.Χ.) διαφωτίζουν τις γνώσεις μας για τους κρίσιμους αιώνες της μετάβασης από τα προϊστορικά στα ιστορικά χρόνια. Στη Γεωμετρική εποχή (9ος – 8ος αι. π.Χ.) αρχίζει η άσκηση λατρείας στο χώρο που αργότερα ιδρύθηκε το Λάφριο ή Λαφριαίο, ιερό αφιερωμένο στην Άρτεμη Λαφρία και τον Απόλλωνα Λάφριο. Ήταν το δεύτερο σε φήμη και σπουδαιότητα ιερό μετά από αυτό του Θέρμου. Οι πρώτοι ναοί μνημειακής μορφής κτίζονται στα τέλη του 7ου αι. π.Χ., ήταν ξύλινοι και είχαν πλούσιο γραπτό κεραμοπλαστικό διάκοσμο. Στους επόμενους αιώνες οι ναοί δέχονται πολλές επισκευές, ενώ στο χώρο του ιερού προστίθενται και νέα οικοδομήματα (στοά με πληθώρα βάθρων και εξεδρών, βωμοί, θησαυροί, κ.ά.). Το ιερό συνδεόταν κατά την αρχαιότητα μέσω της λεγόμενης ιεράς οδού με τη δυτική πύλη της οχύρωσης της πόλης. Η λατρεία των θεών περιλάμβανε μεγαλοπρεπή γιορτή με πομπή και ολόκαυστες θυσίες, τα Λάφρια. Περίφημο ήταν το χρυσελεφάντινο λατρευτικό άγαλμα της θεάς Αρτέμιδος, έργο Ναυπάκτιων γλυπτών, του Μέναιχμου και του Σοΐδα, το οποίο μετά τη ναυμαχία του Ακτίου το 31 π.Χ. μεταφέρθηκε στην Πάτρα μαζί με τη λατρεία της θεάς, όπως μας πληροφορεί ο περιηγητής του 2ου αι. μ.Χ. Παυσανίας.

  • Σε μικρή απόσταση από το Μεσολόγγι στη θέση «Άγιος Ιωάννης» σώζεται μεγάλο και επιβλητικό δημόσιο συγκρότημα λουτρών της ρωμαϊκής εποχής. Το μνημείο ήταν γνωστό στον άγγλο περιηγητή W. M. Leake, ο οποίος το ταύτισε με ρωμαϊκά λουτρά. Ορισμένοι μελετητές τοποθετούν στη θέση αυτή τον αρχαίο Έλαο ή Έλαιο, που αναφέρεται από τον ιστορικό Πολύβιο, όταν περιγράφει την προέλαση του Μακεδονικού στρατού υπό τον Φίλιππο Ε΄ από τους Οινιάδες προς τη Νότια Αιτωλία το 219 π.Χ., ενώ άλλοι θεωρούν ότι εξυπηρετούσε στρατιωτική εγκατάσταση ή στρατόπεδο.

    Από το λουτρικό συγκρότημα έχουν ταυτιστεί μία μεγάλη ορθογώνια δεξαμενή για το ψυχρό λουτρό (Frigidarium), επενδεδυμένη με υδραυλικό κονίαμα στα πλευρικά τοιχώματα και με πολύχρωμες μαρμάρινες πλάκες στον πυθμένα, ένας κεντρικός χώρος με τέσσερις κτιστούς κυλινδρικούς λουτήρες (alvei) για το χλιαρό λουτρό (Tepidarium), το δάπεδο των οποίων ήταν επίσης στρωμένο με μαρμάρινες πλάκες, μια σειρά από μικρούς χώρους διαφόρων σχημάτων διαμορφωμένους σε λουτήρες για το θερμό λουτρό (Caldarium), τα υπόκαυστα (hypocausta) και τα praefurnia (χώροι, όπου θερμαινόταν το νερό). Ένα ακόμη δωμάτιο έχει ταυτιστεί με αποδυτήριο (apodyterium) και ένα άλλο με sudatorium, δωμάτιο όπου γίνονταν η εφίδρωση. Η τροφοδοσία του λουτρού με νερό γινόταν μέσω δύο μεγάλων κτιστών ορθογώνιων δεξαμενών.

  • Πρόκειται για μια σημαντική έκταση που βρίσκεται εσωτερικά του τείχους της πόλης, που χρησιμοποιήθηκε ως κοιμητήριο στα χρόνια των Πολιορκιών (1822 – 1826). Η ιδέα της δημιουργίας ενός κήπου αφιερωμένου στη μνήμη των προμάχων του Μεσολογγίου ανήκει στον πρώτο Κυβερνήτη της Ελλάδας Ιωάννη Καποδίστρια.Ο κήπος είναι πυκνοφυτεμένος, διάσπαρτος από μνημεία, που ανεγέρθηκαν κατά καιρούς, αφιερωμένα σε εξέχουσες στρατιωτικές και πολιτικές προσωπικότητες της εποχής, Έλληνες και Φιλέλληνες.Ξεχωρίζουν ο Τύμβος των Ηρώων, κεντρικό μνημείο, που εγκαινιάστηκε το 1838 και μέσα στο οποίο τοποθετήθηκαν τα ιερά λείψανα των αγωνιστών, το μνημείο του Μάρκου Μπότσαρη, ο μαρμάρινος ανδριάντας του Άγγλου Φιλέλληνα και ποιητή Λόρδου Βύρωνα, έργο του Τήνιου γλύπτη Γεωργίου Βιτάλη, το μνημείο του Ελβετού Φιλέλληνα Ιωάννη – Ιακώβου Μάγερ, εκδότη της εφημερίδας «Ελληνικά Χρονικά», το υπέροχο και πρωτότυπο μνημείο των Φιλελλήνων, κατασκευασμένο από λίθους, σπασμένα κανόνια και μπάλες του Αγώνα, τα μνημεία των Γάλλων, Φινλανδών, Γερμανών, Ρώσων, Σουηδών, Πολωνών, Ιταλών, Αμερικανών και των Κυπρίων αγωνιστών.Ο Κήπος των Ηρώων αποτελεί σύμβολο εθνικής αναφοράς και πρέπει να παραμείνει κιβωτός Εθνικής Μνήμης για να μας θυμίζει το χρέος προς την πατρίδα και την πίστη στα ιδανικά της φυλής μας.

Μουσεία

  • Βρίσκεται στην κεντρική πλατεία Μάρκου Μπότσαρη και στεγάζεται στο παλιό Δημαρχείο. Είναι ένα νεοκλασσικό κτίριο που χτίστηκε το 1932 όταν ήταν δήμαρχος ο Χρήστος Ευαγγελάτος. Εδώ συναντάμε μια πλούσια συλλογή από πίνακες Ελλήνων και ξένων ζωγράφων που είναι εμπνευσμένοι από τον αγώνα του Μεσολογγίου.Εκτίθενται έργα όπως: “Η υποδοχή του Λ. Βύρωνα στο Μεσολόγγι” του Δ. Κασόλα, “Η Ελλάδα πάνω από τα ερείπια του Μεσολογγίου”, (αντίγραφο του Ντελακρουά), “Το Καραούλι” του Βρυζάκη, “Η ανατίναξη του Χ. Καψάλη” του ιδίου, “Η `Εξοδος” (αντίγραφο).Εκεί βρίσκεται τέλος ο συγκλονιστικός πίνακας του Lansac “Η Μεσολογγίτισσα” που απεικονίζει μια μητέρα που αφού σκότωσε το γιό της, δίπλα στον νεκρό άντρα της στρέφει το μαχαίρι καταπάνω της. Ο πίνακας αυτός δωρήθηκε από την `Ελενα Ελευθ. Βενιζέλου στον Δ. Μεσολογγίου. Μπροστά στο μουσείο είναι οι προτομές των πρωθυπουργών της Ελλάδας Χ. Τρικούπη και Επαμ. Δεληγεώργη.

     

  • δώ έμενε ο εθνικός ποιητής κ. Παλαμάς. Στο μουσείο πλέον εκτίθενται αντικείμενα που αφορούν την ζωή του και την εποχή του.

  • Εδώ έμενε η οικογένεια Τρικούπη. Στο μουσείο πλέον εκτίθενται αντικείμενα που αφορούν την ζωή τους και την εποχή τους.

  • Το Ιστορικό Μουσείο «Διέξοδος» στεγάζεται και λειτουργεί σε ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα προεπαναστατικά σπίτια του Μεσολογγίου. Στο δεύτερο συνθετικό του ονόματός του φέρει την λέξη «Έξοδος». Δεν πρόκειται βέβαια για σύμπτωση, αφού το Μουσείο, όχι μόνο στεγάζεται στο πατρικό σπίτι του Αρχηγού της Φρουράς των Μεσολογγιτών κατά την ηρωική Έξοδο του 1826, Θανάση Ραζή-Κότσικα, αλλά στεγάζει και το όραμα μιας αληθινής δι-εξόδου προς την ελευθερία της σύγχρονης δημιουργικής και πολιτιστικής έκφρασης των κατοίκων του Μεσολογγίου και της ευρύτερης Δυτικής Ελλάδας. Το διώροφο πατρογονικό του Θανάση Ραζή-Κότσικα, χτισμένο στα τέλη του 18ου αιώνα, στέγασε ως το 1900 τα μέλη της οικογένειας, ενώ αργότερα λειτούργησε ως ξενοδοχείο, οιναποθήκη, εστιατόριο, καφενείο, γαλατάδικο και στραγαλάδικο. Από την δεκαετία του 1980 και μετά, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των ιδιοκτητών του, το κτίριο κατέστη ετοιμόρροπο και η Πολιτεία αδιαφορούσε πλήρως για την τύχη του. Προ αυτής της καταστάσεως το 1998, η τελευταία αναγγελία πώλησής του, βρήκε τον δικηγόρο Νίκο Κορδόση αποφασισμένο να αναλάβει τη διαχείριση της σημαντικής ιστορίας του κτιρίου. Έτσι αφού το αγόρασε, το μετέτρεψε με δικές του δαπάνες σε μια εστία πολιτισμού, σε ένα ζωντανό Ιστορικό Μουσείο στην καρδιά του τόπου που ενέπνευσε τον «Ύμνο Εις την Ελευθερία» του Διονυσίου Σολωμού και το παρέδωσε στην κοινωνία του Μεσολογγίου και της ευρύτερης περιοχής με την επωνυμία «Διέξοδος». Έκτοτε η «Διέξοδος» λειτουργεί ως ένας δυναμικός κοινωφελής πολιτιστικός οργανισμός, στους χώρους του οποίου ο επισκέπτης εισέρχεται, και κυρίως οι νέοι, όχι σαν παθητικός θεατής αλλά σαν συμμέτοχος μιας ολόκληρης καλλιτεχνικής διεργασίας. Ένας χώρος πολιτισμού, όπου οι άνθρωποι που δεν αρκούνται στη καθημερινότητα βρίσκουν πραγματική διέξοδο, οι καλλιτέχνες τον ιδανικό χώρο για να εκθέτουν τα έργα τους, να χαρίζουν την απόλαυση της μουσικής τους και οι άνθρωποι του πνεύματος για να εκφράζουν τις ιδέες, τις γνώσεις και το απόσταγμα των σκέψεών τους. Στις συλλογές του Μουσείου περιλαμβάνεται ο,τιδήποτε σχετίζεται με το Μεσολόγγι, από την αρχαιότητα έως σήμερα. Αρχαία αντικείμενα του 4ου, 3ου και 2ου π.Χ αιώνα, νομίσματα των ελληνιστικών χρόνων, παλαιοχριστιανικά επιστήλια ναών, καθώς και εικόνες, ευαγγέλια και εκκλησιαστικά αντικείμενα του 17ου, 18ου και 19ου αιώνα. Σε ξεχωριστή θεματική ενότητα βρίσκονται ιστορικά κειμήλια της Επανάστασης του 1821, όπως προσωπικά αντικείμενα του Αρχηγού της Εξόδου Θανάση Ραζη-Κότσικα, η σπάθα του πρώτου Φρουράρχου της Πόλης το 1829 Λάμπρου Κουτσονίκα, το κουστέκι του οπλαρχηγού Ναστούλη Δαγκλή, αλληλογραφία του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου και άλλων πρωταγωνιστών του Αγώνος, ο σφραγιδόλιθος του Παλαιών Πατρών Γερμανού, άρματα, κοσμήματα και ενδυμασίες του 19ου αιώνα, εφημερίδες της εποχής, φιλελληνικά αντικείμενα, καθώς και χαρακτικά του Λόρδου Βύρωνα. Εκτίθενται επίσης γαλλικά έγγραφα υπογεγραμμένα από τον Μέγα Ναπολέοντα, έγγραφα των πρωθυπουργών Χαρίλαου Τρικούπη και Επαμεινώνδα Δεληγιώργη, προσωπικά αντικείμενα και σπάνια χειρόγραφα των Μεσολογγιτών ποιητών Κωστή Παλαμά, Μίλτου Μαλακάση και Γεώργιου Δροσίνη ενώ στην Πινακοθήκη του Κέντρου εκτίθενται εικαστικά έργα ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα Ελλήνων και ξένων δημιουργών από το 1865 έως σήμερα. Το Μουσείο λειτουργεί σε καθημερινή βάση και η είσοδος είναι ελεύθερη (πληροφορίες 26310 51260).

    Η Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου Ιδρύθηκε το 1991, και έχει αναπτύξει αξιόλογες δραστηριότητες εντός και εκτός Ελλάδος, όπως διεθνή Βυρωνικά συνέδρια, διαλέξεις για την ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά του Μεσολογγίου και της Ελλάδος γενικότερα, αφιερώματα σε ποιητές με συνοδεία μουσικών παραστάσεων, εκθέσεις, πολιτιστικές εκδρομές, ανταλλαγές αποστολών με το εξωτερικό, καθώς και αδελφοποίηση σχολείων του Μεσολογγίου με αντίστοιχα του Nottingham της Μεγάλης Βρετανίας, όπου βρίσκεται ο προγονικός πύργος του Λόρδου Βύρωνα το Newstead Abbey. Είναι Εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και μέλος της Διεθνούς Βυρωνικής Εταιρείας που εδρεύει στο Λονδίνο, μαζί με  σαράντα άλλες  Βυρωνικές Εταιρείες  από πολλά μέρη του κόσμου. Έχει  δημιουργήσει το μοναδικό στην Ελλάδα «Διεθνές Κέντρο Έρευνας και Μελέτης για τον Λόρδο Βύρωνα και τον Φιλελληνισμό», με μία εμπεριστατωμένη πρότυπη λογοτεχνική και ιστορική βιβλιοθήκη 3.000 βιβλίων στα Αγγλικά και Ελληνικά, γύρω από το Ρομαντισμό και το Φιλελληνικό κίνημα του 19ου αιώνα, αλλά και άλλων σύγχρονων συγγραφέων και ποιητών.Επίσης σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνολογική Εταιρεία εκθέτει μονίμως  Φιλελληνικά Χαρακτικά του 19ου Αιώνα (αναπαραγωγές), από τη συλλογή του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου με θέμα: «Ελληνική Επανάσταση και Ευρωπαϊκός Φιλελληνισμός»,  προσφέροντας παράλληλα σε μαθητές σχολείων δωρεάν εκπαιδευτικά προγράμματα  σε αυτό το πνεύμα .Το Βυρωνικό Κέντρο είναι το μοναδικό Φιλελληνικό Κέντρο στην Ελλάδα και αποκτά ιδιαίτερη σημασία διότι εδρεύει στην ενδοξότερη πόλη του ελληνικού αγώνα το Ιερό Μεσολόγγι όπου άφησε την τελευταία πνοή του ο Λόρδος Βύρων και πολλοί άλλοι φιλέλληνες. Ήδη λόγω της διεθνούς  αποδοχής του, Έλληνες και ξένοι φοιτητές  από πολλά πανεπιστήμια  του εξωτερικού μαζί με τους καθηγητές τους έρχονται στο Μεσολόγγι και συμμετέχουν στα ετήσια Διεθνή Φοιτητικά Συνέδρια που διοργανώνει.

    The Messolonghi Byron Society is a non-profit organization founded in 1991 in Messolonghi, Greece. We are devoted to promoting scholarly and general understanding of Lord Byron’s life and poetry as well as cultivating appreciation for other historical figures in the 19th-century international Philhellenic movement, idealists who, like Byron, gave their fortunes, talents, and lives for the cause of Greek Independence.The International Research Center for Lord Byron and Philhellenism is a library dedicated to the scholarship of Lord Byron, other Romantic Era poets and the Philhellenic Movement. The center has a growing library of thousands books in English and Greek, devoted to critical theory, letters, poetry, history, and many other textual sources. Scholars, students, and enthusiasts are encouraged to use the extensive resources of the library while visiting the historical places of Lord Byron’s last days. This facility is frequently used as venue of International Scholarly Conferences.

    • Δήμος Μεσολογγίου: 26310-22400
    • Αστυνομία: 26310-22228,  26310-22777
    • Τροχαία: 26310-23117, 26310-28191
    • ΟΤΕ: 26310-51425  
    • ΕΛΤΑ :26310-22605  
    • Ιερά Μητρόπολη :26310-22322  
    • Ταξί :26310-22655,  26310-22623
    • Τελωνείο :26310-24335 
    • Νοσοκομείο: 26310-57100,  26310-57130
Πηγή :Με την ευγενική παραχώρηση του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού www.visitgreece.gr,Δήμος Ι.Π Μεσολογγίου http://messolonghi.gov.gr/
Βικιπαιδεια 
φωτο  -http://messolonghi.gov.gr/- google
  • Accordion content

Το ξενοδοχειακό συγκρότημα ΘΕΟΞΕΝΙΑ προσφέρει υπηρεσίες υψηλών προδιαγραφών και την εγγύηση 3 αστέρων. Δωμάτια με θέα τη Λιμνοθάλασσα, συνεδριακός χώρος, αίθουσα πολλαπλών εκδηλώσεων, εστιατόριο, αίθουσα πρωινού, παιδική χαρά, κήπος δίπλα στην θάλασσα, internet access, free wi-fi internet, αίθουσα προβολής πολυμέσων, άνετο πάρκινγκ. Όλα αυτά κάνουν ,…..…..περισσότερα εδώ

  • Accordion content

 Το ξενοδοχείο μας είναι 3 αστέρων, αποτελείται από 122 δωμάτια, 6 οικογενειακές Σουίτες. Βρίσκεται στην είσοδο της πόλης, στο Μεσολόγγι απέναντι από τον ιστορικό χώρο του Κήπου των Ηρώων (από όπου έγινε η ‘Eξοδος του Μεσολογγίου), με πολύ εύκολη ….…..περισσότερα εδώ

  • Accordion content

Ένας φιλόξενος χώρος με ζεστή ατμόσφαιρα και φιλικό service, προσφέρει λαχταριστές γεύσεις, διαλεκτά κρασιά & απολαυστικά cocktails σε προσιτές τιμές. Δραστηριοποιούμαστε στο χώρο της εστίασης από το 1980. Το εστιατόριο Ράδιο Μέγαρο άνοιξε τις πύλες του το 1989.Ήμαστε όλη τη μέρα ανοιχτά με Ελληνική Μεσογειακή κουζίνα και φρέσκο ψάρι Μεσολογγίου. Η κουζίνα μας θα σας καταπλήξει με τις υπέροχες γεύσεις από την ελληνική παραδοσιακή κουζίνα. …..περισσότερα εδώ

  • Accordion content