Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67

Warning: Illegal string offset 'name' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'slug' in /var/www/vhosts/athellas.gr/httpdocs/wp-content/themes/themify-landing/themify/themify-builder/includes/components/module.php on line 67
ΛΑΡΙΣΑ – AtHellas

ΛΑΡΙΣΑ

Λάρισα

Στην πόλη της Λάρισας λειτουργούν τo Τμήμα Ιατρικής και το Τμήμα Βιoχημείας -Βιοτεχνολογίας της Σχολής Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, το Τ.Ε.Ι με 4 Σχολές και 16 Τμήματα, το Περιφερειακό Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, το Εμπορικό-Βιομηχανικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο, το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο-“Θεσσαλικό Θέατρο”, το Δημοτικό Ωδείο.

H πόλη διαθέτει Λαογραφικό Μουσείο, ενώ ανεγείρεται το Αρχαιολογικό-Βυζαντινό Μουσείο. Η Πινακοθήκη-Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα στεγάζεται σε νέο κτίριο, του οποίου τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν το 2003 από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Ολοκληρώθηκε n αναπαλαίωση χαρακτηριστικού Βιομηχανικού δείγματος των αρχών του αιώνα, του ”Μύλου του Παππά” και αποκαλύπτεται με γοργούς ρυθμούς το Α ‘ Αρχαίο Θέατρο της πόλης.

Χαρακτηριστική είναι η έντονη πολιτιστική δραστηριότητα δια μέσου της δράσης των νομικών προσώπων του Δήμου αλλά και οι ποικίλες δράσεις μέσα από φορείς, συλλόγους, ομάδες πρωτοβουλίας και αθλητικά σωματεία όλων των αθλημάτων.
Η ανάπλαση του κέντρου της πόλης και του λόφου του Φρουρίου με την αξιοποίηση στοιχείων της παράδοσης και τις εκτεταμένες πεζοδρομήσεις, αναδεικνύει την ιστορική ταυτότητα της πόλης αλλά και μια έντονη εμπορική και ψυχαγωγική δραστηριότητα με θετικές επιπτώσεις στην ψυχολογία των πολιτών που κινούνται στο κέντρο της πόλης.

Οι πλατείες, τα πάρκα και οι πνεύμονες πρασίνου στις συνοικίες, τα αθλητικά κέντρα, οι παιδικοί σταθμοί, τα ΚΑΠΗ, τα έργα υποδομής, οδοποιίας, ύδρευσης, αποχέτευσης, Βιολογικού καθαρισμού, φυσικού αερίου, καθώς και μια έντονη δραστηριότητα πολεοδομικής ανασυγκρότησης, άρχισαν να δίνουν τα τελευταία χρόνια θετικά αποτελέσματα προσδίδοντας στη Λάρισα μια εικόνα σύγχρονης Ευρωπαϊκής πόλης.
Σήμερα οδεύοντας ολοταχώς την τρίτη χιλιετία και αξιοποιώντας το ευνοϊκό κλίμα που αργά μεν, σταθερά δε, καθιερώνεται στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, n Λάρισα με τις δράσεις και πρωτοβουλίες της Δημοτικής Αρχής προσπαθεί να πετύχει ένα καλύτερο κοινωνικό, πνευματικό και πολιτιστικό μέλλον.

Η Λάρισα, αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια την πρόκληση της συνεχούς προσαρμογής της στις ταχείες μεταβολές στο οικονομικό κοινωνικό και πολιτιστικό γίγνεσθαι. Το περιβάλλον, n εργασία και οι καλύτερες συνθήκες ποιότητας ζωής εξελίσσονται σε στοιχεία κλειδιά των εξελίξεων αυτών.

Ο Δήμος Λαρισαίων επέδειξε έντονο ενδιαφέρον, δραστηριότητα και έργα στη διαμόρφωσn μιας συνολικής πολιτικής που αναδεικνύει σε κεντρικά της σημεία τα στοιχεία αυτά, αξιοποιώντας εμπειρίες και δυνατότητες σε εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο πολλών επιστημονικών φορέων και οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης μέσα από συνεργασίες ερευνητικές αλλά και εφαρμογών.

  • Η Νύμφη Λάρισσα
    Γύρω από το όνομα Λάρισα, έχουν δημιουργηθεί αρκετοί μύθοι με τους οποίους οι Θεσσαλοί προσπάθησαν να εξηγήσουν την προέλευση της ονομασίας της και να υμνήσουν την πρωτεύουσά τους της οποίας η ίδρυση χάνονταν τόσο πίσω στο χρόνο που μόνον οι εικασίες μπορούσαν να προσεγγίσουν. Κατά την επικρατέστερη εκδοχή η Λάρισσα προήλθε από την Πελασγική λέξη λάας που σημαίνει βράχος, απ’ όπου και η λέξη λαός. Σύμφωνα με μία εκδοχή η νύμφη Λάρισα παίζοντας με το τόπι της δίπλα στον Πηνειό, γλίστρησε και πνίγηκε στα νερά του και από τότε πήρε το όνομά της η πόλη. Η Λάρισα, σύμφωνα με τον μύθο ήταν σύζυγος του Ποσειδώνα και μητέρα του Αχαιού, του Φθία και του Πελασγού. Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, η Λάρισα κτίστηκε από το Λάρισο, γιο του Πελασγού πριν από 4.000 χρόνια περίπου. Το όνομά της είναι πελασγικό και σημαίνει φρούριο ή ακρόπολη.

    Ο Πηνειός γιος του Ωκεανού
    Ο Πηνειός ποταμός που διασχίζει την πόλη, κατά την μυθολογία, ήταν γιος του Ωκεανού και της Τυθήος, και με την νύμφη Κρέουσα γέννησε τον Ιψέα, βασιλιά των Λαπίθων. Στην περιοχή του Πηνειού ζούσε ο θεός Απόλλωνας, θεός της μουσικής, του φωτός και του κάλλους. Εκεί ερωτεύτηκε την Δάφνη, κόρη του Πηνειού. Φοβούμενος ο Πηνειός για την τύχη της κόρης του την μεταμόρφωσε στο θάμνο δάφνη και από τότε ζει και ανθίζει αιώνια στις όχθες του.

    Τα δάκρυα που σχημάτισαν τον Πηνειό
    Μια φορά κι έναν καιρό οι θεοί του Ολύμπου ζήλεψαν την εύνοια του Απόλλωνα για το όμορφο βουνό την Πίνδο, στην οποία είχε εμπιστευθεί τις αγαπημένες του Μούσες και Νύμφες. Για να ματαιώσει τα τυχόν άσχημα σχέδια τους ο θείος Απόλλων πάντρεψε την Πίνδο με ένα όμορφο και γενναίο παλικάρι, τον ξακουστό Λίγκο (το βουνό Χάσια). Το ζευγάρι ζούσε αγαπημένο και ευτυχισμένο και από την ένωση τους άρχισαν να ξεπροβάλουν μαγευτικές κοιλάδες και γοητευτικά τοπία στη Δυτική Θεσσαλία. Αυτό εξόργισε ακόμη περισσότερο τους άλλους θεούς, που απαίτησαν το χωρισμό της Πίνδου και του Λίγκου. Μάταια εκείνοι παρακαλούσαν και έχυναν πικρά δάκρυα για να τους αφήσουν ενωμένους, οι θεοί σκληροί και αμετάπειστοι ανάγκασαν το ζευγάρι να χωρίσει. Παρόλα αυτά, η Πίνδος και ο Λίγκος (Χάσια) νοσταλγούσαν τη χαμένη αγάπη κι ευτυχία τους και συνέχεια δάκρυζαν. Από τα δάκρυα τους δημιουργήθηκε το μεγάλο θεσσαλικό ποτάμι ο Πηνειός, που πηγάζει από το σημείο του χωρισμού των δυο βουνών.

  • Οι προϊστορικοί οικισμοί που ήλθαν στο φως στα όρια της σύγχρονης πόλης της Λάρισας μαρτυρούν την κατοίκηση της σε αυτή από την Νεολιθική Εποχή (6η χιλιετία). Η θέση που καταλαμβάνει η σημερινή πόλη κατοικείται συνεχώς από την νεολιθική εποχή ως σήμερα και είναι ίσως από τις αρχαιότερες πόλεις στον κόσμο με συνεχή κατοίκηση τουλάχιστον 8.000 ετών. Από τους έξι προϊστορικούς οικισμούς που εντοπίζονται στα όρια της σύγχρονης πόλης, ο λόφος «Φρούριο», η αρχαία ακρόπολη, κατοικείται από την Πρώιμη εποχή του Χαλκού (αρχές της 3ης χιλιετίας π.Χ.) συνεχώς, κατά τη διάρκεια όλων των επόμενων ιστορικών περιόδων. Στους αρχαϊκούς χρόνους (7ος-4ος αι. π.Χ.) διαμορφώνεται η ισχυρή πρωτεύου- σα της Πελασγιώτιδας, η Λάρισα, πάνω στην ακρόπολη καθώς και στις ανατολικές και νότιες υπώρειες αυτής.

    Οι Θεσσαλοί αφού κυριάρχησαν των προθεσσαλικών Πελασγικών φύλων διασπάστηκαν σε τέσσερα φυλετικά κράτη που ονομάστηκαν «τετράδες ή μοίρες», την Πελασγιώτιδα, την Εστιαιώτιδα, τη Θεσσαλιώτιδα και τη Φθιώτιδα σε αντιστοιχία με τις σημερινές περιοχές της Λάρισας, των Τρικάλων, της Καρδίτσας και των Φαρσάλων. Η διαίρεση αυτή είχε κυρίως γεωγραφικό, οικονομικό και διοικητικό χαρακτήρα. Τον 4ο αι. οι θεσσαλικές πόλεις συγκροτούν ομόσπονδο κράτος με πολιτικό και οικονομικό χαρακτήρα, το λεγόμενο «Κοινό των Θεσσαλών», του οποίου ο ανώτατος άρχων ονομάζεται «ταγός». Ως πρώτος ταγός αναφέρεται ο Αλεύας ο Πυρρός, ιδρυτής του ηγεμονικού οίκου της Λάρισας, που κυβερνούσε τους Πελασγιώτες.

    Ο ίδιος οργάνωσε τη συμμαχία στρατιωτικά. Κάθε τετράδα ήταν διαιρεμένη κατά κλή- ρους, ο καθένας από τους οποίους έπρεπε να προσφέρει 40 ιππείς και 80 πελταστές (οπλίτες) στο Κοινό των Θεσσαλών. Η απουσία των πεζών είναι αποτέλεσμα της ικανότητας των Θεσσαλών να εκτρέφουν μεγάλο αριθμό αλόγων και να κινητοποιούν πολυάριθμους ιππείς. 
    Οι Αλευάδες, η αριστοκρατική οικογένεια που κυβερνούσε την Πελασγιώτιδα, φιλοξενούσε προσωπικότητες του πνεύματος όπως τους ποιητές Ανακρέωντα, Σιμωνίδη, Πίνδαρο, Βακχυλίδη, φιλοσόφους όπως το σοφιστή Γοργία και τον ιατρό Ιπποκράτη.

    ΡΩΜΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ

    Τον 4ο περίπου αι. π.Χ., οι έριδες μεταξύ Λάρισας και Φαρσάλου, στην προσπάθεια της πρώτης να διατηρήσει τη δύναμη της και την πρωτοκαθεδρία της στο θεσμό της ταγείας, οδήγησαν τις δύο πόλεις σε συγκρούσεις από τις ο- ποίες η Λάρισα εξήλθε νικήτρια με τη βοήθεια δυνάμεων από την Κεντρική Ελλάδα. Η συνεχόμενη όμως διαμάχη την αποδυνάμωσαν με αποτέλεσμα να κατακτηθεί από τους Μακεδόνες, όταν ο Φίλιππος ο Β’ εισέβαλε στην περιοχή. Από το 344 π.Χ. έως το 196 π.Χ. η Λάρισα ήταν υποταγμένη στο όνομα ενός συνασπισμού στους βασιλείς της Μακεδονίας. Αργότερα όμως όταν οι Ρωμαίοι εισέβαλαν στην περιοχή, απελευθερώνοντας τη Λάρισα από τους Μακεδόνες, στην εξουσία επικράτησε η αντιμακεδονική παράταξη η οποία ευνοούνταν από τους Ρωμαίους κατακτητές. Κάτω από τη δική τους δημοκρατική διακυβέρνηση, η πόλη γνώρισε μια σύντομη αναλαμπή ακμής χωρίς να παραλείπονται και πολλές φάσεις παρακμής.

    Μια από τις πιο λαμπρές στιγμές στην ιστορία της ήταν η θεσμοθέτηση των Ελευθέριων. Τα Ελευθέρια που θεσμοθετήθηκαν προς τιμήν του Ελευθερίου Διός, κατά το 2ο αιώνα π.Χ., ήταν μια μεγάλη πανθεσσαλική γιορτή με απήχηση σε όλο τον αρχαίο ελληνικό κόσμο, σε πόλεις της Μικράς Ασίας ακόμη και της Ιταλίας. Αυτά περιελάμβαναν μεγάλους ιππικούς, φιλολογικούς, χορευτικούς, γυμνικούς και μουσικούς αγώνες.

    ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

    Παλαιοχριστιανική Περίοδος (4ος-7ος αι. μ.Χ)
    Με την άνοδο του Μεγάλου Κωνσταντίνου στο θρόνο, τη μεταφορά της πρωτεύουσας του κράτους στην Κωνσταντινούπολη και την εγκαθίδρυση του Χριστιανισμού ως επίσημης θρησκείας, η Θεσσαλία εξακολουθεί να αποτελεί διοικητική επαρχία, η οποία διοικητικά υπάγεται στο Ανατολικό Ιλλυρικό και εκκλησιαστικά στον πάπα της Ρώμης. Γύρω στα τέλη του 4ου αι. μ.Χ. αναφέρεται κατάληψη και λεηλασία της πόλης κατά την επιδρομή των Γότθων του Αλάριχου, ενώ το 482 μ.Χ., οχυρώνεται από τον αυτοκράτορα Ιουστινιανό και ορίζεται τελεσίδικα έδρα της επαρχίας. Το σημαντικότερο νέο στοιχείο της περιόδου είναι η εξάπλωση του Χριστιανισμού. Όσον αφορά στην εξάπλω- σή του στη Λάρισα, μεγάλη θεωρήθηκε κατά ορισμένες πηγές και η συμβολή του Αγίου Αχιλλίου, ίσως του πρώτου Επισκόπου της, για τον οποίο αναφέρεται ότι συμμετείχε στην Α’ Οικουμενική Σύνοδο (324 μ.Χ.) και υπήρξε ιδρυτής αρκετών κοινωφελών ιδρυμάτων στην πόλη, ενώ επιμελήθηκε ο ίδιος τον τάφο του στο λόφο του φρουρίου.

    Κυρίως Βυζαντινή Περίοδος (7ος-13ος αι. μ. Χ.)
    Την ακμάζουσα παλαιοχριστιανική περίοδο, έρχεται να διακόψει από τα τέλη του 6ου αιώνα μια μεγάλη περίοδος ταραχών και αναστατώσεων, κατά την οποία οι πόλεις της Θεσσαλίας παύουν να αναφέρονται στις πηγές. Σημαντική αναστάτωση δημιουργείται από τις επιδρομές των σλαβικών φύλων, μέρος των οποίων εγκαθίσταται μόνιμα σε περιοχές της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας.
    Τον 10ο αιώνα σημειώνονται και άλλες καταστρεπτικές επιδρομές στη Θεσσαλία. Μία από αυτές, του 901 – 902 μ.Χ., σχετίζεται κατά πάσα πιθανότητα με Άραβες. Στη συνέχεια η Λάρισα έπειτα από τριετή πολιορκία, το 982 μ.Χ. κυριεύεται από το Βούλγαρο τσάρο Σαμουήλ, ο οποίος μετέφερε τα λείψανα του Αγ. Αχιλλίου στο ανάκτορό του, στη λίμνη Πρέσπα. Στο χρυσόβουλο του αυτοκράτορα Αλέξιου Γ΄ Κομνηνού (1081 – 1118 μ.Χ.) η Λάρισα μνημονεύεται μεταξύ των πόλεων εκείνων στις οποίες παραχωρούνται εμπορικά προνόμια και ελεύθερη άσκηση του εμπορίου με τους Βενετούς.
    Από τον 12ο αι., και κυρίως στην υστεροβυζαντινή περίοδο, αρχίζει να γίνεται φανερή η διάσπαση της κεντρικής ορ- γάνωσης του κράτους και η εμφάνιση μικρών περιφερειών με διάφορες ονομασίες.

    Υστεροβυζαντινή Περίοδος (13ος-14ος αι. μ.Χ)
    Το πρώτο μέρος της υστεροβυζαντινής περιόδου αποτελεί την εποχή της Φραγκοκρατίας, η οποία στη Θεσσαλία είναι σύντομη και διαρκεί λιγότερο από είκοσι χρόνια. Όταν το 1204 καταλύθηκε το βυζαντινό κράτος και η Κωνσταντινούπολη με το μεγαλύτερο μέρος της βυζαντινής επικράτειας περιήλθε στην εξουσία των Λατίνων Ιπποτών της Δ’ Σταυροφορίας, η Θεσσαλία δόθηκε στον βασιλέα της Θεσσαλονίκης Βονιφάτιο του Μομφερρά, ο οποίος την κατέλαβε χωρίς αντίσταση και εγκατέστησε λατινική εξουσία στις πόλεις.
    Σ’ όλη αυτή την εποχή, η Θεσσαλία περιήλθε για μικρές μόνον χρονικές περιόδους στην κατοχή του επίσημου βυζαντινού κράτους, οι οποίες δεν αρκούσαν για την αποκατάσταση της εξουσίας του, που είχε κλονισθεί σοβαρά ήδη από τον 12ο αιώνα με την αύξηση της δύναμης των μεγάλων γαιοκτημόνων.
    Από καλλιτεχνική άποψη, το σημαντικότερο μνημείο της περιόδου στον σημερινό νομό της Λάρισας, και το μοναδικό που διασώθηκε ακέραιο, είναι η μονή της Ολυμπιώτισσας στην Ελασσόνα που ιδρύθηκε στο τέλος του 13ου αιώνα. Στις πόλεις δυστυχώς δεν σώθηκαν μνημεία διότι καταστράφηκαν από την έντονη οικονομική δραστηριότητα των Τούρκων κατά την επόμενη περίοδο.

     ΝΕΟΤΕΡΟΙ ΧΡΟΝΟΙ

    Πρώιμη Οθωμανική Περίοδος (14ος – 16ος αι.)
    Η διείσδυση των Οθωμανών στη Θεσσαλία άρχισε το 1392- 93, όταν υπό τον Εβρενός μπέη νίκησαν τις ελληνικές δυνάμεις στα Τέμπη και κατέλαβαν τη Λάρισα και τα Φάρσαλα. Τα επόμενα χρόνια αναπτύχθηκαν εστίες αντίστασης στα ο- ρεινά, όμως έναν αιώνα περίπου αργότερα, το 1423 ολοκληρώθηκε η κατάκτηση της από τους Τούρκους.
    Γύρω στα 1454-5, η Λάρισα είχε μετατραπεί σε μια καθαρά μουσουλμανική πόλη. Έτσι, μπορεί να εξηγηθεί η επίσημη τουρκική ονομασία της Λάρισας ως Γενί Σεχίρ.

    Ύστερη Οθωμανική Περίοδος (17ος- 19ος αι.)
    Στις αρχές του 17ου αι, η Λάρισα ανθεί οικονομικά και εμπορικά. Παρόλα αυτά οι μεγάλες επιδημίες της εποχής και οι φυσικές καταστροφές, όπως η πλημμύρα του Πηνειού, μειώνουν δραστικά τον πληθυσμό και δημιουργούν μεγάλα προβλήματα στη ζωή της πόλης. Από το 1783, με την εμπορική συνθήκη της Κωνσταντινούπολης, στα μεγάλα κέντρα της Θεσσαλίας αναπτύσσονται ευνοϊκοί όροι για τη διεύρυνση του εμπορίου. Κατά την περίοδο αυτή παρατηρείται έντονη πνευματική άνθηση, με τον Κωνσταντίνο Κούμα, γύρω στα 1798, να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε αυτή, δι δάσκοντας ελληνικά και μαθηματικά στο Ελληνικό Σχολείο.
    Η έκρηξη της μεγάλης επανάστασης (1821- 1829) μετατρέπει τη Λάρισα και την περιοχή της σε βασικό στρατιωτικό κέντρο και κέντρο ανεφοδιασμού των τουρκικών δυνάμεων.,br /> Στα πλαίσια φιλελευθεροποίησης της οθωμανικής εξουσίας κατά τα μέσα του 19ου αι., επιτράπηκε στους υπόδουλους χριστιανούς να κτίσουν σχολεία και να ανακαινίσουν τους παλαιούς ναούς ή να κτίσουν καινούριους, κάτι που έως τότε συναντούσε μεγάλα εμπόδια και αντίσταση από τους Τούρκους.
    Η έκρηξη του ρωσοτουρκικού πολέμου του 1877 ήταν η α φορμή για να επαναληφθούν οι πιέσεις σε βάρος των χριστιανών, καθώς η Πύλη υποπτευόταν την εξέγερση των Θεσσαλών. Η επανάσταση- που φοβόταν η Πύληξέσπασε τελικά τον Ιανουάριο του 1878. Η συγκεκριμένη επαναστατική κίνηση όμως απέτυχε και οι Μεγάλες Δυνάμεις με τη συνθήκη του Αγ. Στεφάνου αποδέχτηκαν την προσάρτηση της Θεσσαλίας στην Ελλάδα, εξαιρώντας την επαρχία της Ελασσόνας, ενώ προσέφεραν και τη μεσολάβηση τους για τη διευκόλυνση των ελληνοτουρκικών συνομιλιών. Οι ελληνοτουρκικές συνομιλίες κατέληξαν σε δυο συμβάσεις (12 Μαΐου και 20 Ιουνίου 1881), με τις οποίες καθορίστηκαν τα νέα σύνορα των δύο κρατών. Βάσει αυτών, τον Αύγουστο του 1881, ο ελληνικός στρατός απελευθέρωσε τη Λάρισα.

    Η Λάρισα μετά την απελευθέρωση (από το 1881 έως τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο)
    Στις 31 Αυγούστου 1881 έγινε η ενσωμάτωση του μεγαλύτερου τμήματος της Θεσσαλίας και ενός μικρού τμήματος της Ηπείρου στον κορμό του μικρού τότε Ελληνικού Κράτους. Σημαντικό γεγονός είναι η ίδρυση του «Ελληνικού Αγροτικού Συλλόγου» το 1884, με στόχο την προαγωγή της ελληνικής γεωργίας, την εξάπλωση νέων καλλιεργειών, την επιμόρφωση των αγροτών, τη διοργάνωση εκθέσεων κ.λπ. Αν και οι προθέσεις ήταν καλές, στο θέμα της ανάπτυξης της γεωργίας δεν υπήρχε πολιτική βούληση και οι μεγαλοϊδιοκτήτες είχαν βραχυκυκλώσει όλους τους μηχανισμούς της πολιτείας, μέσω των οποίων θα μπορούσε να επιτευχθεί η ποθούμενη αναγέννηση του αγροτικού κόσμου. Σε όλα αυτά προστέθηκε και η δεύτερη σύντομη κατοχή της Θεσσαλίας από τους Τούρκους (1897- 1898), που ήταν το αποτέλεσμα της ε ξ έ λ ι ξ η ς του Κρητικού Ζητήματος και των βεβιασμένων ενεργειών της Ελληνικής Κ υ β έ ρ ν η – σης. Ο ισχυρός αυτός κλονισμός της δεύτερης κατοχής έφερε όμως και την αναγκαία περισυλλογή και αφύπνιση για το κυρίαρχο ζήτημα που συνέχιζε να είναι το Αγροτικό. Σύλλογοι αγροτών, συλλαλητήρια, δυναμικές εκδηλώσεις θορύβησαν τους μεγαλογαιοκτήμονες που αντέδρασαν σπασμωδικά φτάνοντας και σε ακραίες λύσεις, μέσα στις οποίες περιλαμβάνονται η δολοφονία του Μαρίνου Αντύπα και η βίαιη διάλυση του αγροτικού συλλαλητηρίου στο Κιλελέρ και στη Λάρισα στα 1907-1910.

    Α΄ Παγκόσμιος έως σήμερα
    Η περίοδος 1914- 1917 (Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος) υπήρξε κρίσιμη για τη Θεσσαλία. Η μακροχρόνια στράτευση πολλών ανδρών στερούσε από τη γεωργία τα εργατικά χέρια και οι αναστατώσεις του Ε θνικού Διχασμού δεν άφησαν ανεπηρέαστο ολόκληρο το Νομό Λάρισας. Την κατάσταση θα επιδεινώσει το πικρό τέλος του Μικρασιατικού Πολέμου, η καταστροφή, η προσφυγιά. Ο Θεσσαλός Νικόλαος Πλαστήρας θα επιταχύνει μετά το 1922 τα αργά βήματα προς την αποκατάσταση των αγροτών που είχαν αρχίσει ήδη από το 1917. Κατά τη διετία 1923- 1925, αλλά και αργότερα, αρχίζει μια προσπάθεια καθορισμού των απαλλοτριωτέων εκτάσεων, επιλογής των δικαιούχων κλήρου, ποσοτικού προσδιορισμού του γεωργικού – κτηνοτροφικού κλήρου.
    Τα Φάρσαλα, η Ελασσόνα, η Αγιά κι ο Τύρναβος ενισχύθηκαν πληθυσμιακά, όμως το μεγαλύτερο μερίδιο στην αύξηση του πληθυσμού το αποκόμισε η Λάρισα. Η Λάρισα ήταν η πόλη με τις μεγαλύτερες ανάγκες, για νέα ρυμοτομία, φωτισμό, υδροδότηση. Ταυτόχρονα, έκαναν την εμφάνιση τους αξιόλογες βιομηχανικές μονάδες (αλευρόμυλοι, υφαντουργεία, παγοποιεία, εργοστάσια υποδημάτων, ζαχαροπλαστικής, ποτοποιεία) και πλάι τους μικρότερες βιοτεχνίες και καταστήματα, αρκετά για να καλύψουν όχι μόνο τις ανάγκες της πόλης αλλά και του νομού.
    Θα έλεγε κανείς ότι μέσα σε αυτά τα εξήντα χρόνια (1881- 1940) το τοπίο διαφοροποιήθηκε σε όλες του τις διαστά σεις. Ο ερχομός του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ήρθε να επιδεινώσει την κατάσταση και να επισφραγίσει την τρομακτική σε μέγεθος φυγή πληθυσμών (1955-1965) προς τα αστικά κέντρα ή τις ξένες χώρες.
    Από τα τέλη της δεκαετίας του ΄80 και μετά, η Λάρισα μεταμορφώθηκε σε ένα σύγχρονο αστικό κέντρο, που ζει με έντονους ρυθμούς και έχει δημιουργήσει πυλώνες πολιτιστικής, επιστημονικής και βιομηχανικής δραστηριότητας, δίνοντας την αίσθηση μιας πόλης με πολλές δυνατότητες και ακόμη περισσότερες προοπτικές.

  • Ο Πηνειός είναι ο κύριος και αξιολογότερος ποταμός της Θεσσαλίας.
    Πηγάζει από την Πίνδο, περνάει κοντά στην Καλαμπάκα και βγαίνει στη θεσσαλική πεδιάδα.
    Ο Πηνειός ποταμός βρίσκεται στο κεντρικό διαμέρισμα τησ ηπειρωτικής Ελλάδας, στη Θεσσαλία. Το συνολικό μήκος του ποταμού είναι 216km και η συνολική του επιφάνεια 9.500 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Σε όλο το μήκος του ποταμού ενσωματώνονται πάρα πολλοί παραπόταμοι, με κυριότερους τον Τιταρήσιο, τον Εννιπέα, τον Καλέτζη και τον Ληθαίο.

    Ο Πηνειός μαζί με τους παραπόταμούς του αποτελεί για τη Θεσσαλία το μοναδικό υδάτινο αποδέκτη. Η Θεσσαλική περιοχή, με έναν πληθυσμό περίπου 500.000 κατοίκων, είναι κυρίως γεωργική με μικρή βιομηχανική δραστηριότητα.
    Οι ανάγκες πόσιμου νερού της Λάρισας καλύπτονταν μέχρι το 1986 αποκλειστικά από τον Πηνειό. Όμως η συνεχώς αυξανόμενη κατανάλωση νερού και η αύξηση της καλλιέργειας βαμβακιού στη θεσσαλική πεδιάδα, η οποία απαιτεί μεγάλες ποσότητες νερού, σε συνδυασμό με τη ρύπανση του ποταμού από φυτοφάρμακα, οδήγησε στην αναζήτηση νέων πηγών νερού. Έτσι από το 1990, οι ανάγκες πόσιμου νερού της Λάρισας καλύπτονται 100% από υπόγεια νερά που προέρχονται από γεωτρήσεις.
    ΙΣΤΟΡΙΑ-ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ
    Ποτάμι της Θεσσαλίας, ο Πηνειός (αργυροδίνης, δινήης κατά τον Όμηρο) έλαβε τη σημερινή μορφή, μετά την απομάκρυνση των υδάτων της άλλοτε μεγάλης θεσσαλικής λίμνης, από ρήγμα που δημιουργήθηκε στην κοιλάδα των Τεμπών.

    Σύμφωνα με τη μυθολογία ήταν γιος του Ωκεανού και της Τιθύος και πατέρας της νύμφης Δάφνης, ιέρειας της Μητέρας Γης. Τη Δάφνη την κυνήγησε ο Απόλλων και όταν την έφθασε αυτή επεκαλέσθη τη Μητέρα Γη, η οποία την εξαφάνισε και στη θέση της άφησε το φυτό δάφνη.

    Ο Πηνειός ήταν επίσης ο πατέρας του βασιλιά των Λαπιθών Υψέα.

    ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ- ΧΡΗΣΗ
    Ο Πηνειός σχηματίζεται από τη συμβολή του Μαλακασιώτικου ρέματος που πηγάζει από το βουνό Λάκμος και του ρέματος Μουργκάνι που πηγάζει από την Αντιχάσια.Το μήκος του φτάνει τα 205m και έιναι ο τρίτος σε μήκος ποταμός της χώρας.

    Η λεκάνη απορροής του καλύπτει έκταση 10.700 τετραγωνικά χιλιόμετρα, το ύψοσ τησ μέσης ετήσιας βροχόπτωσης είναι 779mm, ο μέσος ετήσιος όγκος υετού 7.965 x 1.000.000 κυβικά μέτρα και η μέση ετήσια απορροή εκτιμάται σε 3.500 x 1.000.000 κυβικά μέτρα. Διαρρέει τη θεσσαλική πεδιάδα και τροφοδοτείται από τα νερά των παραποτάμων: Ληθαίου, Πορταϊκού, Παμίσου, Σοφαδίτικου, Ενιπέα, Τιταρησίου καθώς και τα νερά από την εκτροπή του Ταυρωπού στην περιοχή Καρδίτσας. Μετά τη Λάρισα δημιουργεί έντονους μαιανδρισμούς, διέρχεται την κοιλάδα των Τεμπών και εκβάλλει στο Αιγαίο σχηματίζοντας μικρό Δέλτα.

    Παρουσιάζει ήρεμη ροή, η οποία δημιουργεί προσχώσεις και συχνά προκαλεί πλημμύρες στις περιοχέσ Ζάρκου και Γόνων κυρίως.
    Παλαιότερα με τα πλημμυρικά νερά του ετροφοδοτείτο η λίμνη Κάρλα, της οποίας η έκταση έφτανε και μέχρι τα 180 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Μετά τη δημιουργία του αναχώματος στην κοίτη του Πηνειού, η Κάρκα απέκτησε δική της υδρολογική λεκάνη. Δέχεται σημαντική ρύπανση από αστικά και βιομηχανικά απόβλητα καθώς και από την εντατική γεωργική και κτηνοτροφική δραστηριότητα που χαρακτηρίζει τη θεσσαλική πεδιάδα. Έχει υποστεί σημαντικέσ αλλοιώσεις από τον εγκυβωτισμό της κοίτης του, την κατασκευή αρδευτικών δικτύων, των προσωρινών φραγμάτων και τις υπεραντλήσεις.

    Κατά τους θερινούς μήνες που οι απαιτήσεις σε νερό είναι μεγάλες και υπάρχει και μείωση της παροχής του ποταμού, οι συνέπειες από τη ρύπανση είναι πλέον εμφανείς και έντονες. Με τα νερά του αρδεύονται περί τα 80.000 στρέμματα και παράλληλα υδροοδοτούνται οικισμοί της Θεσσαλίας. Διαθέτει σημαντικά παραποτάμια δάση, μεγάλη ποικιλότητα στην πανίδα και εκτεταμένες θίνες στο Δέλτα του.

Αξιοθέατα-Αρχαιολογικοί χώροι και Μουσεία

  • Στα νότια της πόλης, σε έκταση 54 στρεμμάτων, εκτείνεται το μοναδικό Διαχρονικό Μουσείο της χώρας που αποτελεί στολίδι της. Είναι καθημερινά επισκέψιμο για το κοινό και στις συλλογές του εκτίθενται ευρήματα της πόλης και της ευρύτερης περιοχής από την παλαιολιθική και τη νεολιθική εποχή, τις εποχές του σιδήρου και του χαλκού, τα αρχαϊκά και κλασσικά χρόνια, την ελληνιστική, τη ρωμαϊκή, τη βυζαντινή περίοδο αλλά και τα χρόνια της οθωμανικής κατάκτησης.

  • Βρίσκεται στη συνοικία της Νεάπολη και ιδρύθηκε το 1983 για να φιλοξενήσει την συλλογή 750 πινάκων ζωγραφικής και άλλων 410 έργων γλυπτικής, χαρακτικής που είχε αποκτήσει ο γιατρός Γ.Ι. Κατσίγρας και δώρισε στην πόλη. Όλα τα έργα είναι σπουδαίων Ελλήνων καλλιτεχνών από τα μέσα του 19ου ως τα μέσα του 20ου αιώνα. Στην συλλογή ανήκει και η επίπλωση του γραφείου του αρχαιολόγου Ερρίκου Σλήµαν.

  • Το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας και το μοναδικό ενταγμένο σε αστικό ιστό, βρίσκεται στις παρυφές του λόφου του Φρουρίου. Οι πρώτες ανασκαφές χρονολογούνται το 1910, όταν και ανακαλύφθηκε τμήμα της σκηνής. Μέχρι σήμερα έχουν αποκαλυφθεί πλήρως το κυρίως θέατρο, το διάζωμα, το επιθέατρο, η ορχήστρα, η σκηνή, η δυτική πάροδος και τμήμα της ανατολικής παρόδου. Η αποκάλυψή του σημαίνει ταυτόχρονα την απόδοση ενός από τα λαµπρότερα μνημεία στους πολίτες της Λάρισας και όλου του κόσμου!

  • Το Μπεζεστένι, γνωστό σήμερα ως «Φρούριο», κτίστηκε από τους Οθωμανούς στα τέλη του 15ου αιώνα. Χρησιμοποιήθηκε ως σκεπαστή αγορά και μετέπειτα, ως πυριτιδαποθήκη και οχυρό (σε αυτή του την χρήση εντοπίζεται και η ονομασία Φρούριο που έχει σήμερα) ως την απελευθέρωση της Θεσσαλίας.

  • Βρίσκεται στον λόφο του Φρουρίου και πιθανολογείται πως πρόκειται για την πρώτη εκκλησία της πόλης, αφιερωμένη στον πολιούχο Άγιο Αχίλλειο, πρώτο μητροπολίτη της. Σήμερα διατηρείται το επίπεδο της θεμελίωσης ενώ αξιόλογος είναι ο νάρθηκας ο οποίος κοσμείται µε βυζαντινά ψηφιδωτά δάπεδα.

  •  Μουσείο Εθνικής Αντίστασης στεγάζεται στο κτίριο των παλαιών φυλακών Λάρισας (παλαιά πυριτιδαποθήκη), που βρίσκεται επί της οδού Ιουστινιανού και συγκεκριμένα στον αύλειο χώρο του σχολικού συγκροτήματος του 5ου Γυμνασίου – Λυκείου. Είναι κτίσμα του 18ου αιώνα και χαρακτηρισμένο ιστορικό – διατηρητέο μνημείο, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού.

    Στους χώρους του Μουσείου υπάρχει η μόνιμη έκθεση, καθώς και ειδική αίθουσα για τη φιλοξενία προσωρινών εκθέσεων και εκδηλώσεων.

  • Στη Λάρισα έζησε και εργάσθηκε μέχρι τον θάνατό του ο πατέρας της Ιατρικής, Ιπποκράτης. Απέναντι από το πάρκο Αλκαζάρ βρίσκεται σύγχρονο μνημείο προς τιμήν του, με τον ανδριάντα του Ιπποκράτη στην κορυφή του, έργο του γλύπτη Γ. Καλακαλά και χώρο που λειτουργεί ως Ιατρικό Μουσείο.

  • Αν και στη «σκιά» του πρώτου, το Β΄ Αρχαίο Θέατρο αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό μνημείο. Kτίσθηκε για να καλύψει τις ανάγκες σε παραστάσεις αρχαίου δράματος, που είχαν παύσει να δίνονται στο Α΄ Θέατρο. Aποκαλύφθηκαν η σκηνή, η ορχήστρα, το κοίλο, η δεξιά και τμήμα της αριστερής παρόδου. Το «μικρό», όπως συνηθίζεται να αποκαλείται, θέατρο, φιλοξενεί κατά καιρούς παραστάσεις αρχαίου δράματος αλλά και άλλες εκδηλώσεις.

  • Φιλοξενεί εκθέσεις που παρουσιάζουν τον νεότερο ελληνικό πολιτισμό και ιδιαίτερα τον πολιτισμό στον Θεσσαλικό χώρο, από τον 16ο αιώνα έως και τα μέσα του 20ου. Παρουσιάζονται επίσης ο προβιομηχανικός πολιτισμός στην Θεσσαλική ύπαιθρο, καθώς και σκηνές αστικής ζωής από την πόλη.

  • Ίσως το πιο γνωστό κτηριακό συγκρότημα της πόλης, που βρίσκεται πίσω από το λόφο του Φρουρίου. Υπήρξε αλευρόμυλος από την κατασκευή του και αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό βιομηχανικό κτήριο στη Θεσσαλία. Σήμερα ανήκει στο δήμο Λαρισαίων και έχει μετατραπεί σε πολυδύναμο πολιτιστικό, ψυχαγωγικό και συνεδριακό κέντρο. Εκεί φιλοξενούνται το Θεσσαλικό Θέατρο, η Φιλαρμονική, η Σχολή Μπαλέτου, ο Θερινός Κινηματογράφος, η Μουσική Σκηνή «Μύλος 1927», Το Μουσείο Σίτου και Άρτου, και τέλος, το Μουσείο Κούκλας.

  • Το Δημοτικό Αστεροσκοπείο Λάρισας εποπτεύεται από την Αντιδημαρχία Πολιτισμού και Επιστημών και υπάγεται στο Τμήμα Πολιτισμού και Επιστημών της Διεύθυνσης Αθλητισμού Πολιτισμού και Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου Λαρισαίων. Βρίσκεται στην περιοχή της Γιάννουλης, 5km βορειοδυτικά από την πόλη της Λάρισας.
    Το Δημοτικό Αστεροσκοπείο Λάρισας συμμετέχει σε διεθνή αστρονομικά ερευνητικά προγράμματα με σημαντική προσφορά τα οποία σχετίζονται με τον Ήλιο, τις επιπροσθήσεις της Σελήνης και την αστρική φωτοηλεκτρική φωτομετρία. Επίσης, συμβάλει και στον τομέα της γεωφυσικής με σχετικό πρόγραμμα. Τέλος, το Δημοτικό Αστεροσκοπείο Λάρισας έχει εκπαιδευτικό και επιμορφωτικό χαρακτήρα για την ευρύτερη περιοχή του θεσσαλικού διαμερίσματος.

    περισσότερα για το αστεροσκοπείο εδώ

  • Η Αβερώφειος Γεωργική Σχολή βρίσκεται στην έξοδο της Λάρισας προς Τρίκαλα και θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά αρχιτεκτονικά δημιουργήματα που αξίζει κανείς να επισκεφτεί. Λειτουργεί από το 1911 έως σήμερα και χτίστηκε με δαπάνη του κληροδοτήματος Γ. Αβέρωφ. Οι κτηριακές εγκαταστάσεις της Σχολής καταλαμβάνουν ένα περιφραγμένο χώρο, συνολικής έκτασης 42 περίπου στρεμμάτων και είναι διαρθρωμένες σε τρία επίπεδα. Εισερχόμενος κανείς στο χώρο, αντικρίζει το κεντρικό κτήριο με το μεγάλο ρολόι στην οροφή που μαζί με την βιβλιοθήκη αποτελούν τα πιο επιβλητικά οικοδομήματα. Το κτήριο αυτό από την αρχή της έναρξης της Σχολής χρησιμοποιήθηκε ως Διδακτήριο και οικοτροφείο.

    Όλο το κτηριακό συγκρότημα της Αβερωφείου Σχολής χαρακτηρίσθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού ως έργο τέχνης και ιστορικά διατηρητέο μνημείο.

    Διεύθυνση:
    5ο χλμ. Λαρίσης-Τρικάλων

  • Το Φεστιβάλ Πηνειού ξεκίνησε ως μια γιορτή προκειμένου να αναδειχθούν τα έργα διαμόρφωσης της κοίτης και να ενταχθεί το ποτάμι στη ζωή της πόλης.

    Όταν τον Ιούνιο του 2001 ο Δήμος Λαρισαίων διοργάνωσε για πρώτη φορά πολιτιστικές εκδηλώσεις με τον τίτλο «Γιορτές Πηνειού» στην αναμορφωμένη με πεζόδρομους, ποδηλατοδρόμους και πεζογέφυρες ιστορική κοίτη του Πηνειού Ποταμού, λίγοι πίστευαν ότι μέσα σε τόσα λίγα χρόνια θα καθιερώνονταν ως ένα σπουδαίο πολιτιστικό γεγονός, η φήμη του οποίου απηχεί πλέον σε Πανελλαδικό επίπεδο.
     
    Οι «Γιορτές Πηνειού» μετατράπηκαν σε ένα πολύ-πολιτισμικό Φεστιβάλ που διοργανώνεται κάθε χρόνο στα μέσα του Ιουνίου, κατά μήκος 4 χιλιομέτρων και στις 2 πλευρές της κοίτης του Πηνειού σε απόσταση μόλις 300 μέτρων από την Κεντρική Πλατεία της Λάρισας, με τους επισκέπτες του να ξεπερνούν κατά πολύ τους 200.000.

    Στο πλαίσιο του «Φεστιβάλ Πηνειού» έως το 2014 λειτουργούσαν πλήθος ενημερωτικών περιπτέρων από φορείς και συλλόγους της Λάρισας και όχι μόνο, με θεματικές ενότητες τον πολιτισμό, τις τέχνες, το περιβάλλον, τον εθελοντισμό και την κοινωνική αλληλεγγύη.

    Κατά τη διάρκεια των Φεστιβαλικών εκδηλώσεων, διοργανώνονταν κάθε χρόνο θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, αθλητικές δραστηριότητες με επίκεντρο τον Πηνειό, καθώς και διάφορες εκθέσεις εικαστικών και happenings, που πρόσφεραν αξέχαστες εμπειρίες σε μικρούς και μεγάλους.
     
     Το 2015 το Φεστιβάλ Πηνειού άλλαξε!
     
     Και αυτό γιατί ένα φεστιβάλ πρέπει να συνιστά κάτι εξαιρετικό, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα, δημιουργεί ειδική ατμόσφαιρα, η οποία πηγάζει από την ποιότητα της τέχνης και των δημιουργών που συμμετέχουν αλλά και την ενεργή συμμετοχή των πολιτών.
     
     Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της νέας δημοτικής αρχής, το Φεστιβάλ αναβαθμίστηκε ουσιαστικά, σε συνδυασμό με την υποψηφιότητα της πόλης της Λάρισας ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021. Απέκτησε δηλαδή τα χαρακτηριστικά ενός φεστιβάλ που προάγει τον πολιτισμό.

    Η διάρκειά του είναι πλέον τέσσερις ημέρες, ενώ περιλαμβάνεται η 21η Ιουνίου που είναι η Ευρωπαϊκή Ημέρα της Μουσικής, πολιτιστικό γεγονός ευρείας εμβέλειας. Να σημειωθεί ότι η  είσοδος σε όλα τα δρώμενα είναι ελεύθερη στο κοινό.

    Όσον αφορά στον χαρακτήρα του, είναι διαδραστικός. Η ενεργή συμμετοχή των πολιτών στα δρώμενα, συνιστά το βασικότερο χαρακτηριστικό του. Όχι περιφερόμενοι επισκέπτες, απλοί θεατές, αλλά συνεργοί. Η ιδέα συνίσταται στην πραγματοποίηση δρώμενων εκτός σκηνών – περιπτέρων, κατά μήκος της κοίτης, με συγκεκριμένο πλαίσιο, θέμα και αποτέλεσμα, στα οποία συμμετέχουν ενεργά οι πολίτες. Με αυτό τον τρόπο εκφράζονται δημιουργικά, ανακαλύπτουν βιωματικά όλες τις τέχνες, διασκεδάζουν ουσιαστικά, νιώθουν το Φεστιβάλ δική τους υπόθεση.

    Το φεστιβάλ περιλαμβάνει:

    Μουσική: Δύο μουσικές σκηνές στήνονται στην κοίτη όπου φιλοξενούνται δεκάδες καλλιτέχνες-συγκροτήματα πανελλαδικής αλλά και διεθνούς εμβέλειας
    Χορός: Μία χορευτική σκηνή-πίστα όπου συγκροτήματα παίζουν live μουσική διαφόρων ειδών και χορεύουν οι επισκέπτες
    Εικαστικά: Δρώμενα-performances, εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες, βιωματικά εργαστήρια, εργαστήρια δημιουργικής έκφρασης, κατασκευές με ανακυκλώσιμα φυσικά υλικά, μοντελισμός κ.ά.
    Θέατρο: Θεατρικό παιχνίδι, διαδραστικά παραμύθια, κουκλοθέατρο κ.ά.
    Φωτογραφία: Ανοιχτά μαθήματα φωτογραφίας, διαγωνισμός φωτογραφίας, λειτουργία σκοτεινού θαλάμου, κ.ά.
    Επιστήμες: Λειτουργία Φορητού Ψηφιακού Πλανηταρίου, διαδραστικά πειράματα φυσικής, κατασκευές γεωμετρίας, DIY 3D Printer κ.ά.
    Αθλητισμός: Ψυχαγωγικά-αθλητικά παιχνίδια, επιτραπέζια αντισφαίριση, aerial flow, yoga, zumba, ποδηλατικά δρώμενα, παγκράτιο, taekwondo, beach volley και soccer κ.ά.
    Διάφορες δράσεις, happenings και εκπλήξεις
     
     Επίσης, θέλοντας να ενισχύσουμε το αίσθημα της κοινωνικής αλληλεγγύης έχουμε τοποθετημένα σε διάφορα σημεία καλάθια συλλογής ειδών όπου πραγματοποιείται συλλογή τροφίμων, φαρμάκων και ειδών πρώτης ανάγκης για τους απόρους που εξυπηρετούνται από το Κοινωνικό Παντοπωλείο, το Κοινωνικό Συσσίτιο και το Κοινωνικό Φαρμακείο των Κοινωνικών Δομών Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας του Δήμου Λαρισαίων.

    περισσότερα για το ΦΕΣΤΙΒΑΛ Πηνειου  εδώ 

  • Το παζάρι της Λάρισας μονοπωλεί κάθε χρόνο το ενδιαφέρον πολλών Λαρισαίων, που σπεύδουν στη Νεάπολη για να το επισκεφθούν

    Κάθε Σεπτέμβριο ανοίγει τις πύλες του στους κατοίκους αλλά και επισκέπτες της πόλης, προσφέροντας για 7 μέρες μία δραστηριότητα που κρατά από παλιά, από τότε που η Λάρισα ήταν κέντρο εμπορίου στην Οθωμανική ακόμα περίοδο.

    Οργανώνεται με ευθύνη του Δήμου ο οποίος ενοικιάζει συγκεκριμένο χώρο στον κάθε πωλητή. Οι συμμετέχοντες είναι έμποροι από όλη την Ελλάδα. Ο κάθε χώρος διαμορφώνεται ελεύθερα από τον καθένα. Πωλούνται, σε λιανική πώληση, είδη ένδυσης – υπόδησης, βιβλία, εργαλεία, είδη κουζίνας, μικροσυσκευές, παιχνίδια, κοσμήματα κ.λ.π., ενώ λειτουργούν παράλληλα λούνα παρκ και καντίνες.

    Για τους μεγάλους είναι μία ευκαιρία για αγορές και «παζαρέματα» και για τους μικρούς μια βόλτα σε πολύβουους διαδρόμους και στο διπλανό Λούνα Παρκ, ενώ οι ταβέρνες και τα μαγαζιά με το χαλβά Φαρσάλων αποτελούν παραδοσιακές στάσεις για ξεκούραση.

    περισσότερα εδώ 

Πηγή :Με την ευγενική παραχώρηση του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού www.visitgreece.gr,  Δήμος Λάρισας http://www.larissa-dimos.gr/el/
Βικιπαιδεια 
φωτο  -http://www.larissa-dimos.gr/el/

Μέσα σε μια καταπράσινη έκταση υπέροχα διακοσμημένα δωμάτια, σουίτες και μπάνγκαλοους σας περιμένουν.Εδώ οι αισθήσεις σας θα απογειωθούν! Το εστιατόριο δίνει νέα διάσταση τόσο στην αισθητική, όσο και στην καλή κουζίνα, συνδυάζοντας ελληνικές και μεσογειακές σπεσιαλιτέ……….περισσότερα εδώ

Το ξενοδοχείο μας, χτισμένο τη δεκαετία του ’60 και πλήρως ανακαινισμένο, βρίσκεται στην καρδιά της Θεσσαλίας, στο κέντρο της πόλης της Λάρισας. Η προνομιακή μας θέση, σας εξασφαλίζει την άμεση πρόσβαση σε επιχειρήσεις στο εμπορικό κέντρο της πόλης, σε δημόσιες υπηρεσίες, στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, στο Δικαστικό μέγαρο καθώς και στον Σιδηροδρομικό Σταθμό, δίνοντας τη δυνατότητα στους φιλοξενούμενους  …περισσότερα εδώ

Οι ρίζες του εστιατορίου «iL Fiore» στηρίζονται σε μία οικογενειακή παράδοση όπου η ιστορία ξεκινά το 1986, μία εποχή όπου το πρώτο εστιατόριο «iL Fiore» άνοιξε τις πόρτες του στα παράλια του Νομού Λάρισας. Το προκλητικό για την εποχή μενού, το περιβάλλον και η ατμόσφαιρα, κέρδισαν το κοινό και με την πάροδο των χρόνων έγινε ένας αγαπημένος καλοκαιρινός προορισμός.. ..περισσότερα εδώ

Σύμφωνα με την παράδοση της Σικελιάνικης Μαφίας για δεκαετίες, το Nonna Rossa ήταν το συνώνυμο της καλής μαγείρισσας, η προσωποποίηση της κλασσικής ιταλικής κουζίνας  .Για όλους εμάς, αποτελεί το μοναδικό χώρο, όπου το Ιταλικό ταπεραμέντο & ο παραδοσιακός ξυλόφουρνος παντρεύουν αρμονικά τις ιδιαίτερες γεύσεις, με τα χρωματιστά cocktails & τη δυνατή μυρωδιά του espresso, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας……....περισσότερα εδώ